KÖPVILLKOR
1. Allmänt
Observera att köpvillkoren nedan gäller köp via vår (Granma / Yatai AB ) webbutik www.granmahem.se. För köp i vår (Granma / Yatai AB ) butik gäller delvis andra villkor.
För att köpa en produkt i vår webshop måste du vara 18 år eller äldre.
Avtal om köp har träffats efter det att du lagt en order och slutfört betalning, alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa, och i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post.
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Beställaren garanterar att alla namn och adressuppgifter är riktiga. OBS! Falska order spåras och polisanmäls.
Vi reserverar oss för ”tryckfel” i produktinformation och kataloger, slutförsäljning samt leverantörers prishöjningar. Notera att färgåtergivning på bilder i webshop, annonser och kataloger inte exakt stämmer överrens med verkligheten. Hur färgen återges beror delvis på typ av bildskärm & bildskärmsinställningar. Även foto- och trycktekniska faktorer har inverkan på hur bilder upplevs.
Alla möbler levereras omonterade då inget annat anges. Uppmärksamma även att alla angivna leveranstider är ungefärliga. För att få en mer exakt leveranstid, samt aktuell lagerstatus på din vara, ber vi att kontakta oss via telefon eller mail.
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.
2. Priser
Priserna på webbplatsen anges i svenska kronor och är inklusive moms.
3. Leverans
3.1 Leveranstid
Vi ser till att ordna med leverans så fort som möjligt om inget annat är överrenskommet. De varor som finns på vårt lager levereras omgående från oss med en leveranstid till dig på 5-10 arbetsdagar. Kör vi ut lagervaran med egna bilar kan leveranstiden variera från 1-10 veckor. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall.
Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från eventuella skadeståndskrav pga försenade leveranser men du har självklart rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening.
Om du beställer flera olika varor med olika lång leveranstid kommer leverans att ske då samtliga varor har ankommit till vårt lager. Dessa varor skickas i en och samma sändning. Om du önskar delleverans av dina varor, eller närmare infomation angående leveranstider & lagerstatus, vänligen kontakta oss på telefon 08 12147118, eller via mail: info@granmahem.se
3.2 Hämta varor
Du kan alltid välja att hämta dina varor själv på vårt lager på Rallarvägen 8, Åkersberga (samma adress som vår butik). Så fort varorna har kommit till vårt lager kontaktar vi er via telefon eller mail. Hämtning av varor kan ske när butiken har öppet, se fliken "öppettider" för våra fullständiga öppettider.
En karta som hjälper dig att hitta vår butik.
3.3 Kostnad för leverans till Stor-Stockholm
Mindre försändelser skickas som postpaket med Posten AB och hämtas ut på ditt närmaste utlämningsställe efter att en avi har skickats till dig.Kostnad för postpaket upp till 5 kg uppgår till 185:- , undantag är skrymmande dynor.
Ordervärde < 10.000:-: fraktavgift 700:- (Utöver dessa områden: Ljusterö / Rindö / Sigtuna / Märsta )
Ordervärde < 10.000:-: fraktavgift 1000:-, till dessa områden: Ljusterö / Rindö / Sigtuna / Märsta
Ordervärde > 10.000:- fraktavgift 0 kr (gäller ej prisnedsatta varor)
Montering uppackning samt bortforsling av emballage ingår ej. Vill du ha hjälp även med detta ber vi vänligen dig kontakta oss via telefon 08-12147118.
3.4 Leverans till övriga Sverige
Mindre försändelser skickas som postpaket och hämtas ut på ditt närmaste utlämningsställe efter att en avi har skickats till dig.
Större försändelser skickas med fraktbolag och levereras till din dörr/trappuppgång. Leveransbolaget kan ej bistå med bärhjälp. Leveransavisering sker i detta fall av fraktbolaget och du bokar själv dag för utkörning med dem efter leveransavisering. Exakt klockslag för utkörning går ej att påverka.
Vi har ej möjlighet att påverka utkörningstider/datum.
Vid större ordrar eller om leveranser kan samordnas kör vi i vissa fall ut även större försändelser med egna bilar. I vissa fall kan även leverans komma att ske direkt ifrån någon av våra leverantörer. Om du undrar hur leveransstatus ser ut för just din order, vänligen kontakta oss på telefon 08-121 471 18, eller mail: info@granmahem.se
Vi på Granma förbehåller hos rätten att välja lämpligt leveranssätt.
3.5 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök
I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Yatai AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren har 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Yatai AB debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300:- och för lastpall/större paket till SEK 750:- Avgiften tas ut för att täcka Yatai ABs kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Yatai AB. I de fall Posten eller Bring kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, tillkommer en extra avgift för ett nytt leveransförsök.
4. Montering
Varor som beställs i webshopen levereras omonterade då inget annat anges. Då leverans sker med våra egna bilar finns möjlighet att få dina varor monterade, i vissa fall mot en kostnad. Vill du ha hjälp med montering ber vi dig kontakta oss på telefon eller mail för prisuppgift
5. Transportskada
Eftersom transportskador kan gällla både synliga och dolda skador är det viktigt att du avemballerar och inspekterar dina varor noggrant. Gör detta direkt när du tagit emot varan och var noga med att notera synliga skador på emballage och även titta inuti kartonger och förpackningar.
Om transporten av dina varor har skötts av transportbolag ber vi dig anmäla detta inom 4 dagar. Du gör först en anmälan till transportbolaget, sedan till oss på telefon 08 121 471 18 eller via mail till info@granmahem.se. Observera att en notering av yttre skada måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan.
Om transporten av varan har skötts av oss ber vi er tillämpa samma tillvägagångssätt som ovan, med skillnaden att skadeanmälan endast görs till oss.
Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla orginalemballage. Vi ser gärna att du kompletterar din skadeanmälan med fotografier som kan skickas till oss (mail: info@granmahem.se), för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig om skada uppstår.
6. Reklamation
Enligt konsumentköplagen har du 3 års reklamationsrätt, och omfattar "ursprungsfel" på din vara. En anmälan av reklamationsanmälan skall vara gjord till oss inom rimlig tid efter att felet upptäckts. Då vi har mottagit ett giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpning av problemet.
7. Ångerrätt
Vid köp i vår webbutik gäller regler angående ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. En vara kan returneras till oss inom 14 dagar efter att du har mottagit varan, och du har meddelat oss att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men får själv betala returfraktkostnaden. En returnerad vara måste vara oanvänd samt ligga i orginalförpackning. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, senast inom 30 dagar, efter det att vi har godkänt returen. Vi ber dig att kontakta oss innan du returnerar din vara.
Observera att ångerrätten inte gäller fullt ut då varan är specialanpassad till just dig, exempelvis en soffa som är beställd i ett specifikt tyg och färg.
8. Avbeställning av order
Avbeställning av en order kan ske mot en debitering av 20-100% av varornas värde, beroende på typ av vara och tidpunkt för avbeställning.
9. Bytesrätt
Vid köp av lagervaror kan du lämna tillbaka varan och välja en annan liknande vara inom 14 dagar från det att du mottagit din leverans. Vid byte av varor står du själv för returkostnaden. Förutsättningen för ett byte av varan är att den är oanvänd och ligger i obruten originalförpackning. Om du önskar att byta din vara ber vi dig kontakta oss innan varan skickas tillbaka.
Notera att bytesrätt ej gäller för beställningsvaror och varor som är specialanpassade till just dig (exempelvis en stol i ett specifikt träslag och ett specifikt tyg.)